Amarantus, bogactwo składników

Amarantus, bogactwo składników

Amarantus , roślina uprawna

Amarantus, szarłat to rodzaj rośliny z rodziny szarłatowatych. Obejmuje ona ponad 100 gatunków kryjących się pod tą nazwą, wiele z nich jest jadalnych i należy do najstarszych znanych w historii roślin uprawnych. Można go znaleźć właściwie na całym świecie, ale najwiecej gatunków rośnie w tropikalnej i subtropikalnej Azji i Ameryce. Z badań wynika, że razem z kukurydzą, ziemniakami i fasolą amarantus stanowił główny składnik pożywienia Inków, Majów oraz Azteków. Amarantus jest zbożem zyskującym sobie stopniowo popularność w Europie ze względu na swoje wysokie walory odżywcze i zdrowotne.

Właściwości odżywcze amarantusa

Amarantus jest niezwykle cennym źródłem żelaza. Zawiera go więcej niż szpinak i pszenica. Jest również doskonałym źródłem łatwo przyswajalnego białka, przy ograniczonej ilości glutenu. Zawiera komplet aminokwasów egzogennych a w nich:

Nasiona amarantusa są bogate w jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe obniżające ryzyko zachorowania na miażdżycę oraz wiele innych chorób układu krążenia.Skrobia zawarta w amarantusie charakteryzuje się również wysoką zawartością energetyczną, większą niż kukurydza.  Oprócz żelaza amarantus zawiera również wapń, magnez, fosfor i potas a także witaminy z grupy B i antyoksydanty: witaminy A,E,C. Zawiera również dużo błonnika wpływającego pozytywnie na pracę jelit. W nasionach amarantusa znajduje się również spora ilość skwalenu, czyli związku opóźniającego proces starzenia się komórek. Zalecany jest osobom ze zdiagnozowaną już miażdżycą, cukrzycą i hiperlipidemią.

 

Amarantus – zastosowanie

Moda na zdrowy styl życia rozpropagowała różnego rodzaju prawie do tej pory nieznane produkty żywnościowe. Z pewnością należy do nich amarantus. W sklepach pojawiła się mąka z amarantusa, jego nasiona oraz popping, czyli prażone nasiona tej rośliny. Dodanie mąki z amarantusa do wypieków wpływa niezwykle pozytywnie na ich jakość, a przede wszystkim:

  • pozwala na wyeliminowanie chemicznych dodatków
  • przedłuża okres trwałości produktów
  • nadaje orzechowy posmak

Mąkę z amarantusa można dodawać również do wyrobu makaronów, pieczywa a także sałatek i zup. Prażone nasiona amarantusa świetnie smakują z jogurtem czy mlekiem. Nasiona tej rośliny dodaje się również podczas gotowania wszelkiego rodzaju potraw duszonych, gotowanych czy zapiekanych. Można z nich wyrabiać masło amarantusowe, majonez czy roślinne mleko dla wszystkich nietolerujących mleko krowie. W kuchni hinduskiej nasiona amarantusa smaży się w cukrze lub gotuje razem z ryżem. Ze zmielonych nasion przygotowuje się smaczne naleśniki.

Najczęściej w polskich sklepach można dostać mąkę z amarantusa, warto wprowadzić ją choćby okazjonalnie do domowego jadłospisu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *