Dieta – dlaczego nie zawsze przynosi oczekiwane efekty?

Dieta – dlaczego nie zawsze przynosi oczekiwane efekty?

Często zadajemy pytanie „od czego zacząć odchudzanie” i sięgamy po pozornie proste rozwiązanie jakim są diety deficytowe 1000-1200 kcal chcąc zrzucić kilka kilogramów.
Jednak czy takie okrojone diety są skuteczne i zapewnią nam długotrwałe efekty?

Od czego zacząć odchudzanie, tak aby było skuteczne?

Diety alternatywne, początkowo powodują, że szybko udaje nam się schudnąć. Jednak po kilkunastu dniach waga się zatrzymuje. Dodatkowo jesteśmy zmęczeni, senni, rozdrażnieni, nie mamy energii. Dodatkowo jesteśmy głodni i zaczynamy sięgać po większą ilość posiłków. Taki spadek na wadze oznacza utratę wody w organizmie, masy mięśniowej i beztłuszczowej masy ciała przy niestety niekoniecznym spadku tkanki tłuszczowej, na którym tak naprawdę nam zależy. Każdy organizm potrzebuje pewnego minimum do zachowania podstawowych procesów życiowych, niezależnych od naszej świadomości. Zadając sobie pytanie “od czego zacząć odchudzanie” i sięgając po dietę 1000-1200 kcal czyli dietę głodową, wówczas organizm z otrzymanej dawki energii, zacznie odkładać tkankę tłuszczową. Przeświadczenie „im mniej jem, tym więcej chudnę” jak widać może być mylne. W czasach, gdy było mało produktów spożywczych w sklepach, zgromadziliśmy je w spiżarniach pomimo, że już mieliśmy wystarczająco tyle, by wyżywić swoją rodzinę. Teraz nie magazynujemy, ponieważ niczego nie brakuje w sklepach. Na podobnej zasadzie działa nasz organizm.

Na co trzeba uważać stosując diety alternatywne?

Jak długo jesteśmy w stanie wytrzymać na diecie alternatywnej? 7 – 14 dni, po tym czasie zjadamy dużo więcej, co skutkuje wystąpieniem efektu jo-jo. Dodatkowo pozbawiamy nasz organizm witamin i minerałów, co wpływa na zły stan włosów, skóry, paznokci i ogólnym gorszym samopoczuciem. Stosując diety alternatywne niestety często rezygnujemy ze śniadania. Pominięcie najważniejszego posiłku w ciągu dnia, powoduje obniżenie poziomu glikemii we krwi w kolejnych godzinach od przebudzenia. Skutkuje to aktywacją ośrodka głodu, który wywołuje uczucie silnego głodu, a często wiąże się to z konsumpcją nadmiernej ilości pożywienia. Z reguły pada na żywność łatwo dostępną czyli przetworzoną, która szybko podnosi poziom glukozy we krwi. W trakcie diet alternatywnych osoby, które nie spożywają śniadań, częściej sięgają po niezdrowe przekąski.

Jak wpływa to na nasz organizm omijanie śniadania lub kolacji?

Wiele osób w natłoku obowiązków je pierwszy posiłek dopiero po pracy. Wchodząc do domu głodni, z reguły jemy wszystko co znajdziemy w lodówce zanim przygotujemy pełnowartościowy posiłek. Prowadzi to do zbyt dużej konsumpcji za jednym razem, a to obciąża przewód pokarmowy. Dodatkowo mamy mniejszą aktywność ruchową co wiąże się małym wydatkowaniem tak dużej energii, często mogą pojawić się problemy ze snem. Odwrotną sytuacją jest pomijanie kolacji. Słyszy się często, że jedzenie po 18 tuczy. W rzeczywistości tak to nie działa. Pora naszego ostatniego posiłku uzależniona jest od naszego trybu życia. Jeżeli idziemy spać o 24:00 to jedząc kolację o 18:00 z całą pewnością będziemy głodni i sięgniemy po wysokokaloryczną przekąskę. Organizm nie pozwoli sobie zrobić krzywdy, więc jeśli zrezygnujemy z kolacji lub zjemy ją zbyt wcześnie, potrzebną energię zabierze z białek i wtedy dojdzie do katabolizmu mięśniowego.

Zdrowe posiłki i inne zdrowe praktyki

Niestety osoby, które chcą zrzucić kilka kilogramów, szukają dróg na skróty – stąd pomysł na eliminację poszczególnych grup makroskładników. Częstym błędem w przypadku stosowania diet alternatywnych jest eliminacja węglowodanów i tłuszczy. jeśli wybierzemy te wartościowe czyli produkty pełnoziarniste: ciemne pieczywo, makarony pełnoziarniste, kasze gruboziarniste (np. gryczana, jęczmienna, bulgur, jaglana), ryż brązowy lub basmati, płatki owsiane, gryczane, żytnie, jaglane, orkiszowe węglowodany nas nie utuczą. Są to produkty naturalne, bogate w błonniki, których jedną z funkcji jest zwiększenie perystaltyki jelit. Są głównym źródłem energii, która stanowi aż 50-60% całodziennego wyżywienia. Warto wiedzieć, że tłuszcze spalają się w ogniu węglowodanów – w wyniku ich eliminacji spalanie tłuszczu jest utrudnione. Nasz organizm czerpie wtedy energię z glukozy.

Podsumowanie
Dobry dietetyk Częstochowa radzi:
Warto pamiętać, że nie ma dróg na skróty i trzeba założyć sobie cele realne do osiągnięcia. Jedzmy regularnie 5 posiłków o stałych porach. Tylko jeżeli dostarczymy swojemu organizmowi odpowiedniej dawki energii oraz wszystkie składniki odżywcze, mamy szansę na długotrwały sukces. Nie warto wywracać swojego życia do góry nogami, jedząc to co nie służy naszemu organizmowi. Jedzmy zdrowo i jednocześnie chudnijmy. Metodą małych kroczków szybko osiągniesz cel i przekonasz się “jak zacząć odchudzanie”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *