Poznaj właściwości dietetyczne ciecierzycy

Poznaj właściwości dietetyczne ciecierzycy

Charakterystyka 

Ciecierzyca (inaczej cieciorka czy groch włoski) jest rośliną, która wcale nie występuje w przyrodzie dziko, jest więc tylko i wyłącznie rośliną uprawną. Od pewnego czasu o ciecierzycy mówi się i pisze coraz więcej. Dzieje się tak ponieważ coraz więcej ludzi interesuje się zdrowym trybem życia, ekologią, odpowiednim odżywianiem. A ciecierzyca jest podstawą wielu pożywnych i smacznych potraw przyrządzanych przy stosowaniu diety wegańskiej i wegetariańskiej jak hummus, falafele, a także potrawy wypiekane na mące z ciecierzycy. Ciecierzyca posiada ponadto liczne właściwości zdrowotne, którymi zajmiemy się w dalszej części tego tekstu.

Właściwości ciecierzycy

Ciecierzyca jest niewątpliwie rośliną polecaną przez wielu specjalistów od zdrowego odżywiania. Ta roślina strączkowa posiada liczne zdrowotne właściwości, wśród których wymienić należy:

  • znaczące zmniejszenie frakcji tak zwanego „złego testosteronu”, który w niektórych wypadkach prowadzi nawet do miażdżycy i choroby wieńcowej, zawału i innych przewlekłych chorób serca i układu krążenia
  • wyraźne obniżenie ciśnienia krwi, co może być zbawienne dla niektórych pacjentów; dokonuje się ono poprzez wysoką zawartość potasu, który udrażnia naczynia krwionośne, dzięki czemu krew krąży bardziej swobodnie, na co wpływa też obniżenie poziomu sodu w organizmie
  • przyspiesza trawienie, a także obniża poziom glukozy, zmniejsza ryzyko zapadnięcia na raka jelita grubego, co potwierdzają liczne badania
  • poprawia płodność, przez co w wielu kulturach jest stosowana jako jeden z najmocniejszych afrodyzjaków
  • zwiększa odporność organizmu, dlatego warto stosować ją w okresie jesienno-zimowym, gdy częściej dopada nas przeziębienie czy grypa
  • wpływa na poprawienie wyglądu włosów, stanu skóry, a także paznokci
  • wspomaga pracę tak ważnych organów wewnętrznych jak żołądek, trzustka, śledziona
  • jest ważnym czynnikiem pomagającym radzić sobie z cukrzycą
  • jest znakomitym źródłem białka, zwłaszcza w połączeniu z białkami zwierzęcymi, dlatego dobrą kombinacją jest, jak radzą dietetycy, danie zawierające ciecierzycę oraz mięso, ryby, jajka czy mleko
  • pomaga w przypadkach ciężkich zaparć (ciecierzyca zawiera błonnik, a w nasionach znajdują się oligosacharydy gazotwórcze, których organizm nie jest w stanie trawić)
  • według niektórych uczonych może pomagać w leczeniu bielactwa nabytego

Podsumowanie

Podsumowując, ciecierzyca jest rośliną strączkową, która posiada wiele zalet dla naszego zdrowia, jest świetnym źrodłem błonnika, obniża ciśnienie, pomaga w leczeniu niektórych chorób. Jest bazą lub dodatkiem dla wielu bardzo smacznych potraw, jak hummus, falafel, wybornych zup, kotletów, pierożków, krokietów, sałatek, ratatouille.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *