Zdrowe obiady na cały dzień – propozycje kulinarne

Motywacja do sumiennego trzymania się diety zależy przede wszystkim od różnorodności oraz smakowitości spożywanych posiłków. Im posiłki będą smaczniejsze oraz prostsze w przygotowaniu tym dieta będzie przyjemniejsza. Obiad jako najważniejszy posiłek dnia pomoże nie tylko w uzupełnieniu zapotrzebowania na makroskładniki, ale może także wpłynąć na poprawę stanu naszego zdrowia.

Jak przygotować zdrowy obiad ze składników, które mamy w domu? Skąd czerpać inspirację podczas tworzenia przepisu?

Spis treści:

Dietetyczny obiad – krótko o założeniach.

Dietetyczne obiady – odchudzanie.

Zdrowe obiady na cały tydzień – przepisy.

Dietetyczny obiad – krótko o założeniach.

Każdy posiłek dnia powinien dostarczać część puli białek, węglowodanów oraz tłuszczy z naszego zapotrzebowania dziennego. Odpowiednia proporcja między nimi pozwoli wykorzystać organizmowi wprowadzane wraz z daniem składniki w jak największym stopniu.

Co zatem powinien zawierać idealny dietetyczny obiad?

W skład obiadu wchodzić powinno przede wszystkim źródło białka zwierzęcego, które będzie stanowiło budulec dla naszego organizmu oraz pozwoli utrzymać uczucie sytości po jego spożyciu. Kolejnym elementem są węglowodany, które najlepiej jest pozyskać z warzyw oraz pełnoziarnistych produktów zbożowych, które bogate są także w błonnik pokarmowy, witaminy oraz minerały. Źródło tłuszczu natomiast powinny stanowić natomiast oleje roślinne jak oliwa z oliwek, olej lniany bądź nawet obecny w domu każdego z nas olej rzepakowy. Produkty te zawierają bardzo dobre dla naszego zdrowia niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, które obecne są także w tłustych rybach.

Dietetyczne obiady – odchudzanie.

Dobrze skomponowany obiad może także pomóc w procesie redukcji nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej. Poprzez zastosowanie odpowiednich interwencji żywieniowych w postaci redukcji spożywanych kalorii możemy zacząć korzystać z wewnętrznych rezerw energii – tłuszczu zapasowego.

Ważne w tym procesie jest, aby obiad nie był wysokokaloryczny i nie zmuszał nas do zmniejszenia pozostałych porcji posiłków w ciągu dnia.

Zdrowe obiady na cały tydzień – przepisy.

Oto kilka propozycji na zdrowy, dietetyczny obiad:

Chrupiąca sałatka z makaronem, fetą oraz koktajlowymi pomidorkami

  • Papryka czerwona 140g (1 sztuka)
  • Ogórek gruntowy 120g (3 sztuka)
  • Pomidorki koktajlowe 100g (5 sztuk)
  • Ser feta 50g (1 porcja)
  • Oliwa z oliwek 5ml (1 łyżeczka)
  • Oregano suszone 1g (1 szczypta)
  • Bazylia 1g (1 szczypta)
  • Pieprz cayenne 1g (1 szczypta)
  • Makaron pełnoziarnisty „penne” 60g

Pokrojony w kostkę ser feta zmieszaj z ugotowanym makaronem, warzywami a wszystko polej oliwą z przyprawami.

Grillowana pierś z kurczaka z selerem, ryżem brązowym oraz ogórkiem kiszonym.

  • Mięso z piersi kurczaka 100g
  • Ryż brązowy 100g
  • Oliwa z oliwek 5ml (1 łyżeczka)
  • Ogórki kiszone 80g (2 sztuki)
  • Zioła prowansalskie 2g (2 szczypty)
  • Pieprz czarny 1g (1 szczypta)

Przyprawione mięso z piersi kurczaka grillu na oliwie z oliwek, podaj z ryżem brązowym i ogórkiem kiszonym pokrojonym w kostkę.

Danie chińskie z kurczakiem curry

  • Mięso z piersi kurczaka 70g
  • Ryż brązowy 50g
  • Tymianek 1g (1 szczypta)
  • Olej rzepakowy 5ml (1 łyżeczka)
  • Przyprawa curry 2g (2 szczypty)
  • Cynamon 1g (1 szczypta)
  • Korzeń pietruszki 25g(0,5 sztuki)
  • Por 70g (0,5 sztuki)
  • Marchew 45g (1 sztuka)
  • Przecier pomidorowy 150ml (1,5 porcji)

Do smażonego na oleju rzepakowym kurczaka dodaj warzywa i zalej przecierem pomidorowym z przyprawami. Sos podawać z ryżem.

Kotlety z indyka z mizerią i kaszą pęczak

  • Kasza jęczmienna pęczak 60g
  • Mięso z indyka 70g
  • Olej rzepakowy 5ml (1 łyżeczka)
  • Jogurt naturalny 120ml
  • Ogórek szklarniowy 80g (1 sztuka)
  • Cebulka biała 50ml (0,5 sztuki)

Kotlety z indyka podsmaż na oleju rzepakowym i podaj z kaszą jęczmienną typu pęczka. Plastry ogórka zmieszaj z cebulką pokrojoną w kostkę i dodaj jogurt naturalny.

Nadal nie wiesz jak zdrowy obiad dostosowany do swoich potrzeb? Zwróć się bezpośrednio do mnie.

Szukasz więcej inspiracji na dietetyczny obiad? Sprawdź artykuł Michała Wrzoska: https://michalwrzosek.pl/dieta/5-pomyslow-na-dietetyczny-obiad/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *